Kertész kezek beszámoló 2020_ősz.pdf
static/files/Zaro_dolgozat_1_Bozoky_Mihaly_Altalanos_Iskola.pdf
Iskolakerti tevékenységek a nevelési programban
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei, értékei, céljai, feladatai, eszközei eljárásai
NAT 2020 Fejlesztési területek – nevelési célok |
Intézményi pedagógiai alapelvek, értékek, célok |
Iskolakerti tevékenységre épülő feladatok |
Eredményességi kritériumok |
Digitális kultúra 1.-4. évfolyam: Információszerzés az e-világban – Alkalmazói készségek fejlesztése – Böngészőprogram alapfunkcióinak ismerete – Egyszerű kulcsszavas keresés alkalmazása – Példák, tapasztalatok elemzése a hamis információkkal, azok felismerésével kapcsolatban – Véleményalkotás a keresés eredményének hitelességével kapcsolatban
|
Médiatudatosságra nevelés : a tanulók értsék az új és a hagyományos médiumok nyelvét. A médiatudatosságra nevelés az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása. A tanulás tanítása: a pedagógusnak meg kell tanítania, hogyan alkalmazható a megfigyelés és a tervezett kísérlet módszere; hogyan használhatók a könyvtári és más információforrások Fejlesztendő kompetencia területek: Digitális kompetencia területén- Élet közeli tanulási környezet kialakítása.Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink elsajátítsák az egyéni tanulás módszereit. A tanuló ismeri, tiszteli, óvja, ápolja a természet, a környezet értékeit. |
Madarak a kertben, téli madáretetés szabályai: megfelelő keresőszavak használata, tartalmi és képi keresés különbségei, hiteles oldalak megkülönböztetése blogoktól, nem megbízható oldalaktól, honlap menüpontjainak értelmezése a www.mme.hu oldalon keresztül– hol milyen információt találunk, téli madáretetésről adatok keresése a honlapon, belső kereső használata, Madártávlat magazin megkeresése az oldalon, ismerkedés a digitális magazinokkal. A talált információk alapján téli madáretetés a kertben. |
Tanulmányi: új taneszköz felfedezése, információszerzés olvasással, általános műveltség kiszélesedése – digitális magazin, digitális világ ill. kereső motor fogalma, tantárgyi ismeretek bővülése, Szocializációs: ökoszisztéma és benne az ember helyének, ember-állat kapcsolat ismerete, csapatmunka szervezés,
|
Digitális kultúra 1.-4. évfolyam: Alkotás digitális eszközökkel -Alkalmazói készségek alapozása és fejlesztése. -Egy adott szoftver funkcióinak és lehetőségeinek értelmezése. -Képes dokumentum módosítási lehetőségeinek ismerete és alkalmazása. -Az elkészített produktum mentésének és megnyitásának ismerete.
|
Médiatudatosságra nevelés : a tanulók értsék az új és a hagyományos médiumok nyelvét. A médiatudatosságra nevelés az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása. A tanulás tanítása: a pedagógusnak meg kell tanítania, hogyan alkalmazható a megfigyelés és a tervezett kísérlet módszere; hogyan használhatók a könyvtári és más információforrások Fejlesztendő kompetencia területek: Digitális kompetencia területén- Élet közeli tanulási környezet kialakítása. A tanulótiszteli, óvja, ápolja nemzeti kultúránkat, történelmünket, anyanyelvünket. Tanórán kívül célunk minél szélesebb körű szabadidős tevékenységek megszervezése: hagyományok ápolása, képzőművészeti szakkör, néptánc, népi játékok, kézműves szakkör . |
Vetési öröknaptár készítése a www.canva.com ingyenes online tervező segítségével a tavaszi vetés tervezés alkalmából: regisztráció a programban, naptár tartalmának előzetes rögzítése: mikor mit vetünk, milyen munkák vannak a kertben, milyen környezetvédelmi jeles napok vannak az évben, egy esztétikus sablon kiválasztása és az adatok bevitele, betűtípusok, színek megválasztása, képek beillesztés, a dokumentum mentése |
Tanulmányi: új taneszköz felfedezése, információszerzés olvasással, általános műveltség kiszélesedése – applikáció, szoftver és digitális világ fogalma, tantárgyi ismeretek bővülése: növények életciklusa, időben és évszakokban való tájékozódás Szocializációs: közös munka, információrendezés, nemzeti kultúrkör, népszokások megismerése, identitás és a környezeti változások összefüggései a népszokások, kertészkedés tükrében |
Nyelvtan, helyesírás és szövegalkotás, 3.-4. évfolyam,
-Élőlények, tárgyak, gondolati dolgok neve,
-Tulajdonságokat kifejező szavak
- Mennyiségeket kifejező szavak, Cselekvés, történés a múltban, jelenben, jövőben |
Társismeret: A társismeret jelenti egymás megértésének szintjét, az egymással kapcsolatos véleményeket, érzéseket, elvárásokat. Egymásra figyelés fejlesztése Fejlesztendő kompetencia területek: Kezdeményezőképesség és vállalkozási kompetencia területén: Egyéni tervkészítés, megméretés, kockázat felvállalása (versenyek). Képességfejlesztés tanórák alatt: · differenciált feladatok adása, differenciált házi feladat · az önálló tanulás módszereinek elsajátíttatása, fejlesztése, melynek során a gyermek megtanul önállóan tanulni, gondolkodni, véleményt alkotni, kreativitását kibontakoztatni · segédeszközök használatának megtanítása / gyűjtőmunka, kutatómunka, · kiscsoportos tanulásnál csoport szervezésével, csoport irányítása |
Az iskolakertben történtek szóbeli elmondása adott szófajokkal: dupla óra szükséges a feladathoz, az első órán valamilyen kerti tevékenységet végeznek a gyerekek 4 csoportba osztva – a csoportok nevei titkosak: egy főnév, egy melléknév, egy számnév, egy ige csoportba. A második órán be kell számolniuk társaiknak arról, hogy mivel foglalkoztak de csak olyan szófajú szavakat használhatnak, amilyen csoportban vannak. Ha valamelyik másik csoport kitalálta, hogy miről beszélnek társaik (természetesen figyelnek egymásra, így tudhatják is, hogy mit csinált a másik csoport) akkor elmondják, hogy milyen szófaj a neve a mesélő csapatnak és vissza is kell mondaniuk a történetet, de immáron az ő saját szófajukkal. |
Tanulmányi: szókincsbővítés, nyelvi kompetencia a nyelvvel való játszás által, nyelvi kreativitás fejlődése, a jelentés szófaji sajátosságainak megtapasztalása, megfigyelőképesség és koncentráció, mint tanulási technika, értő hallás, megszerzett információ feldolgozása és újra formázása Szocializációs: egymásra figyelés, együttműködés, a közös játék felszabadító érzése, nyelvi kompetenciában való magabiztosság érzése |
Technika és tervezés: Tárgykészítés különböző anyagokból, építés, szerelés, Vizuális kultúra: Síkbeli és térbeli alkotások – Mese, fantázia, képzelet, személyes élmények, 1.-2. évfolyam - A kreativitás erősítése - Társas tanulási tevékenységek előtérbe helyezése - Tapasztalás támogatása munkatevékenységek útján - Felelős szerepvállalás és a munkamegosztás erősítése - Önálló ismeretszerzés támogatása |
A tanulás tanítása: a pedagógusnak meg kell tanítania, hogyan alkalmazható a megfigyelés és a tervezett kísérlet módszere; hogyan használhatók a könyvtári és más információforrások |
Szagoltató társas készítése őszi betakarításkor: a kertben megismert, betakarított és leszárított fűszer-és gyógynövényekből kézzel varrt anyag tasakokba töltés( pl: menta, rózsa, levendula, bodzavirág, kakukkfű), ezen növények rajzos/festett ábrázolása kis kártyákon, laminálás, megbeszélés, hogy mire használhatóak ezek a növények: felhasználási területük lerajzolása, közösen vagy egy-egy területet egy-egy gyermek választ, a rajzok óriás képpé ragasztása |
Tanulmányi: finommotorika, érzékszervek használata az ismeretszerzésben, asszociációs készség, képi megjelenítés, esztétikai érzés fejlesztése, fogalmi kombinációs készség, kreativitás Szocializációs: munka gyümölcsének élvezete a betakarítással, együttműködés, munkamegosztás, produktum létrehozásának önbizalma |
Biológia, Az élővilág országai, 7.-8. évfolyam, -Kirándulások, természetben végzett megfigyelések során élőlénycsoportok, fajok azonosítása határozókönyvek és mobilapplikációk segítségével |
Fejlesztendő kompetencia területek: Digitális kompetencia területén- A tanulás tanítása: a pedagógusnak meg kell tanítania, hogyan alkalmazható a megfigyelés és a tervezett kísérlet módszere; hogyan használhatók a könyvtári és más információforrások |
Gyomnövények az iskolakertben: a gyerekek 2 csoportra oszlanak, kiválasztanak bizonyos gyomnövényeket a kertből, amelyekről kiderítik a faj feletti rendszertani besorolásukat, a 2 csoport 2 különböző módszerrel: 1. növényhatározóval ill. az iNaturalist alkalmazással, kiderítik, hogy melyik őshonos növény ill. hogy egy-egy növény még milyen távoli országokban fordul még elő |
Tanulmányi: digitális ismeretszerzés, határozó használat, információ rendszerezés, összehasonlítás, feldolgozás, új fogalmi ismeretek Szocializációs: önbizalom e-térben, felfedező, kutató attitűd flow élménye, együttműködés, a világ kitágulása, más országokkal, népekkel való közösség érzése |
Biológia, Életközösségek vizsgálata, 7.-8. évfolyam, -Az élőhely fogalmának ismerete, jellemzőinek és típusainak vizsgálatokban történő azonosítása, az élőhelyi környezethez való alkalmazkodás módjainak és példáinak elemzése. -Az életközösségek rendszerként való értelmezése, a kölcsönhatások és hálózatok vizsgálatokban történő felismerése, ciklikus és előrehaladó változási folyamatok azonosítása. -Az indikátorszervezetek jelentőségének megértése, felismerésük és alkalmazásuk a konkrét vizsgálatokban |
Környezeti nevelés: a tanulók szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén. Öko szemléletkialakítása: tanulóink környezettudatos magatartásának és környezetért felelős életvitelének kialakítása. A tanulás tanítása: a pedagógusnak meg kell tanítania, hogyan alkalmazható a megfigyelés és a tervezett kísérlet módszere; hogyan használhatók a könyvtári és más információforrások |
Projekt munka az iskolakert gondozása során: Az iskolakert, mint életközösség vizsgálata és rendszerének szemléltetése prezentációban. A kert fizikai tulajdonságainak leírása, akár egy-egy évszakon keresztül tartó megfigyelések alapján fajmeghatározás, kutatás és leírás a fajok hálózatba rendeződésének elveiről, kert minősítése biodiverzitás szempontjából, ajánlások készítése a fenntarthatóság és fajgazdagság fejlesztésére |
Tanulmányi: rendszerben való gondolkodás, összefüggés keresés, következtetés levonása megfigyelés alapján, kritikai szemléletmód, új fogalmak bevezetése, az ember, mint környezetet alakító tényező, általános kultúra fejlődése a fajok ismeretével, kutató munkára/adatszerzésre és rendszerezésre felkészítés Szocializációs: érzékenyítés az etikus együttélésre, a természet bölcsességének megtapasztalása, ezáltal a természet tisztelete, csapatmunka |
Környezetismeret, Életközösségek lakóhelyünk környezetében, 3.-4. évfolyam, -Környezettudatos magatartás fejlesztése, táplálékláncok, életközösségek összetettségének megfigyelése, az ember felelősségének, szerepének megfigyelése
|
Környezeti nevelés : A bennünket körülvevő természeti, társadalmi környezet nagymértékben meghatározója munkánknak. A Dunakanyar és a Pilisi Bioszféra Rezervátum, Duna - Ipoly Nemzeti Park mozgásterünk szerves része, így a környezeti nevelés alapja. Célunk, hogy iskolánk környezeti nevelése során a tanulók ismerjék meg azokat a jelenlegi folyamatokat, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak. Ismerjék fel a társadalmi-gazdasági modernizáció pozitív és negatív környezeti következményeit. Alapelvek, jövőkép: Célunk olyan emberek nevelése, akik a természeti és társadalmi környezet szépségeire nyitottak, ezeket tudják értékelni, majd a természettel harmonikusan tudnak együtt élni... |
Projekt munka: tápláléklánc fal/tabló kialakítása. 1. óra: Pilismarót földrajzi elhelyezkedésének tudatosítása, ennek alapján környezetünk jellemzőinek leírása, meghatározása, besorolása, jellemző állat és növény fajok összegyűjtése, képi illusztrálása (akár a gyereke színezhetik).Év közben: azokat a fajokat, amelyekkel az év során találkoztunk, felragasztjuk egy nagyobb falra/kartonra. Ezeket a fajokat belehelyezzük a saját táplálékláncukba szintén képekkel illusztrálva. Óra az emberi felelősségről: a táplálékláncokból kiveszünk egy-egy elemet és modellezzük a következményeket. |
Tanulmányi: megfigyelés alapján adatgyűjtés, adatok szemléltetése, hosszú időn keresztül állandó észben tartás/koncentráció egy témára, feltételezés és hipotézis alkotás, hipotézis lemodellezése, feltételes gondolkodás, összefüggés keresés, rendszerben gondolkodás Szocializációs: az ember meghatározó szerepe a környezetben, természetes életközösségek etikus életvitele, természet bölcsességének megtapasztalása és ezáltal a természet tisztelete |
Magyar nyelv és irodalom, Hősök az irodalomban, 5.-6. osztály -A különböző korokban és műfajokban megjelenő témák nyelvi formáinak elkülönítése, hősiesség fogalmának megértése
|
Alapelvek, jövőkép :Célunk olyan emberek nevelése, akik a természeti és társadalmi környezet szépségeire nyitottak, ezeket tudják értékelni, majd a természettel harmonikusan tudnak együtt élni... A környezeti nevelés az oktatás és nevelés valamennyi területén jelenjen meg! Környezeti nevelés: Célunk, hogy iskolánk környezeti nevelése során a tanulók ismerjék meg azokat a jelenlegi folyamatokat, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak. Ismerjék fel a társadalmi-gazdasági modernizáció pozitív és negatív környezeti következményeit. |
A tavaszi kertbe védő növényként bársonyvirágot, körömvirágot, fokhagymát, sarkantyúkát ültetnek, méhlegelőként pedig mézontófű és bíborhere vetése. Csapatokra osztva az osztály olyan műfajú és a rá jellemző műfaji követelményeknek megfelelő írást alkot maximum 1 oldal terjedelemben, amelynek szereplői ezek a növények vagy esetleg az ezekhez kapcsolódó élő hálózatok. Ezeket a műveket aztán meg is lehet versenyeztetni egymás között vagy dramatizálni is lehet. |
Tanulmányi: hős fogalmának megismerése, alkotás szabályok és követelmények vezetésével, elvont gondolkodás, kreativitás, nyelvi kompetencia fejlődése, a nyelv, mint játékeszköz, irodalom szerepének, lényegének megtapasztalása Szocializációs: hősiesség /altruizmus megtapasztalása példák alapján, csapatmunka, az ember elvont tevékenységek által emelkedik ki az állatvilágból, ilyen az irodalom, esztétikum és a humor pozitív életérzésének megtapasztalása |